Beräkning av efterarv

Min syster gick bort för många år sedan och hennes make ärvde allt enligt inbördes testamente med fri förfoganderätt. Enligt bodelningen vid min systers död utgjorde hennes giftorättsgods ca 65% av boets totala tillgångar. Nu har maken gått bort och frågan som uppstår är hur ska arvet fördelas mellan de avlidnas syskon. Det finns inga barn. Vi är 3 syskon efter min syster. Och maken har 2 syskon.

Hur ska egendomen fördelas. Ska 65% av boets tillgångar fördelas till min systeras efterarvingar och 35% till den bortgångne makens syskon?

Eller ska vi ärva 1/5 vardera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om arv finns i Ärvdabalken som du finner https://lagen.nu/1958:637.

För att svara på frågan måste man se till hur stor del maken erhöll vid bodelningen samt hur stor andel han erhöll i form av arv efter din syster. Om maken fick 500 000 kr vid bodelningen och 500 000 kr i arv ska 50 % av makens kvarlåtenskap gå till er syskon i form av efterarv efter din syster. Om maken däremot erhöll 400 000 kr vid bodelningen och 600 000 kr i arv efter din syster består således hans förmögenhet vid den tidpunkten till 60 % av arv efter er syster. Då ska även 60 % av hans kvarlåtenskap gå till er syskon i form av efterarv efter er syster. Det innebär att arvet efter er syster kan bli både mindre och större  än när hon avled beroende på hur makens förmögenhetsutveckling sett ut.

Man ser således inte på hur mycket giftorättsgods hon gått in med i bodelningen, utan snarare vad resultatet av bodelningen och arvskiftet blev i förhållande till maken.

Att man ska räkna på detta sätt framgår, om än inte så tydligt som man kunde önska, av Ärvdabalken 3 kap 2 § 1 och 3 st.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare