Beräkning av dröjsmålsränta

Hej jag ska betala 6 räntelagen på 5600:-i skadestånd.

Från den 2016-07-21 till 2017-11-20.

Och jag får inte till det. Jag har betalt totalt

6600:- den 19/11. Men det verkar vara fel?

Mvh Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga är hur mycket du totalt ska betala om du har en skuld på 5600 och ska betala ränta enligt 6 § räntelagen på den från och med 2016-07-21 till och med 2017-11-20. Då det inte framgår om några andra räntor ska betalas eller några andra omständigheter som kan påverka räntan utgår jag endast från ovan nämna omständigheter. Detta innebär att mitt svar nedan är helt beroende av att datum, belopp och typ av ränta stämmer överens med ditt fall.

Dröjsmålsräntan på 5600 kr från 21 juli 2016 till den 20 november 2017 motsvarar 561 kr. Det totala belopp du är skyldig att betala (skadeståndet + dröjsmålsränta) är alltså 6161 kr. Du har alltså betalat mer än du varit skyldig och har därmed som huvudregel rätt att återfå den felaktigt utbetalda summan om 439 kr. För att få tillbaka summan bör det räcka att du kontaktar den som mottagit betalningen och uppmärksammar hen på den felaktiga betalningen.

.

Nedan följer en redogörelse för hur dröjsmålsränta räknas ut.

6 § räntelagen föreskriver att dröjsmålsränta beräknas genom att lägga till 8 procentenheter till den gällande referensräntan. Då den gällande referensräntan sedan 1 juli 2016 varit -0,5 % innebär detta att dröjsmålsräntan ligger på 7,5 % (6 & 9 § räntelagen). Dröjsmålsräntan är ränta per år vilket innebär att 7,5 % av 5600 motsvarar 12 månaders ränta. På kronofogdemyndighetens hemsida finns ett hjälpmedel för att enkelt räkna ut ränta, se här.

Vill man räkna ut räntan manuellt får följande formel användas: (referensränta + 8 procentenheter) x fordran) x (hur stor del av ett år tidsperioden utgör) = räntebelopp. I detta fall (-0,5 procent + 8 procentenheter) x 5600 kr x (1 år och 122 dagar/365 dagar) = räntebelopp. Alltså (0,075 x 5600 kr) x (487/365) = cirka 561 kr.

.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om inte eller om du har andra frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare