FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/02/2015

Beräkna värde av fastighet

Hej!

Skall deklarera för mina svärföräldrar som sålt sin fastighet förra året . Fastigheten förvärvade svärfar genom arv för ca 25-30 år sedan. Uppskattat värde var då ca 300 000 för hela fastigheten och han löste ut den andra arvtagaren ( båda har nyligen avlidit så vi kan inte säkerställa värdet). Ingen arvsskatt betalades och inga kvitton på betalning finns. Efter det totalrenoverades huset och återigen finns inga kvitton.

Räcker det vi skriver uppskattat anskaffningsvärde och vad som gjorts med fastigheten. Huset såldes för 1 miljon 2013 och värdeökningen består ju av renovering och den indexhöjning som skett genom åren, ingen vinst.

Fanns ett kvarvarande lån på ca 500 000 och båda makarna stod som ägare till fastigheten.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst finns det inga schablonvärden att använda sig utav när man ska deklarera en fastighet, och man kan inte använda sig av ett uppskattad värde. Fastighet deklareras som inkomstslaget kapital enligt inkomstskattelagen. Hittas här

Vi kan konstatera att tomten förvärvades genom arv. Anskaffningsvärdet på den tomt som ärvdes kan svårt att beräkna. Här kan ni möjligtvis finna vägledning i fastighetsregistret hos Lantmäteriet, eller om ni har kvar skifteshandlingen från tiden då arvet skiftades.

I de situationer man själv bygger ett hus på en fastighet eller renoverar densamma består anskaffningsvärdet av kostnaden för tomten och utgifterna för det material man har använt. Det innebär att kostnader för eget arbete inte får tas med i anskaffningsvärdet och är således inte avdragsgilla.

När man begär avdrag för något, t.ex. en anskaffningsutgift, måste man bevisa två saker:
1) Att man har haft kostnaderna, samt
2) vilken summa utgifterna uppgick till.

Ifall man enbart kan bevisa det förstnämnda ges man skäliga avdrag, således inte avdrag för de faktiska utgifterna. Man bevisar att man har haft de kostnader man yrkar avdrag för främst genom att uppvisa kvitton och fakturor, men även utlåtanden och intyg från t.ex. byggherrar, bygglovsanteckningar och ritningar kan vara tillräckligt för att beviskravet ska vara uppfyllt (se t.ex. RÅ 1992 not 90 samt KamR 6782-12). Kan man även bevisa den exakta kostnad man har haft (således även den andra punkten) får man självklart avdrag för de bevisade och således de faktiska utgifterna.

Vad gäller materialutgifterna bör du således bevisa att du faktiskt har haft dessa utgifter (första punkten ovan) eftersom du inte har uppgifter på de exakta kostnaderna. Detta kan göras genom t.ex. bygglovsanteckningar. Du bör då få ett skäligt avdrag av Skatteverket för materialkostnaderna.

Om ni inte kan styrka dina uppgifter genom kvitton eller fakturor är det viktigt att du är tydlig gentemot Skatteverket och påtalar att du har uppskattat uppgifterna för att det inte ska uppstå några missförstånd.

Annat som kan vara vägledande när man inte har kvitton och dylikt är eventuella lån som kan ha upptagits vid renovering etc. Som tidigare skrivit kan, om köpet registrerades vid lantmäteriet vid tiden för arvet, deras handlingar vara vägledande här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare