FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/01/2016

Beräkna ersättningsanspråk med anledning av skada

Hejsan. Undrar vad jag kan kräva för sveda, värk och skadestånd för en brännskada. Ett ljus som jag köpt på rusta exploderade hemma i min hand. Jag har förstört vänster lillfinger och ringfinger. Dom fick klippa bort vigsel och förlovningsring eftersom dom satt fastbrändhet i fingret så dom är fördärvade och dom är ovärderliga för mig. Jag har fått vara sjukskriven än så länge 2 veckor vet inte hur länge det blir. Har fruktansvärda smärtor i handen. Det är Rusta som vill ha in en summa som jag kräver för denna olycka men vet inte vad jag ska svara dom. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Först vill jag verkligen beklaga olyckan du varit med om, och de skador du ådragit dig.

Det verkar som du drabbats av en ganska omfattande skada, som dessutom inte är läkt och där hur bestående men det blir inte kan bedömas än. Det enda som i dagsläget tycks kunna bedömas är vad det skulle kosta att köpa nya vigsel- och förlovningsringar.

Har du talat med ditt försäkringsbolag, om du har någon olycksfallsförsäkring privat? Om du inte har det tycker jag att du ska det, de kan vara behjälpliga i kontakten med Rusta och även rimlig ersättningsnivå. Ofta används Trafikskadenämndens tabeller för att avgöra vilken ersättning en viss skada eller bestående men anses betinga. Men i ditt fall så kommer det att handla om ersättning som i dagsläget inte går att bedöma, eftersom man inte vet hur stor påverkan blir.

Så om du lämnar ett ersättningsanspråk till Rusta nu, är det viktigt att det noga påpekas att det inte är ett slutligt anspråk utan att när du vet omfattningen av skadan kommer ytterligare, preciserade anspråk att lämnas.

Mitt råd är att du inte svarar Rusta utan att ha fått hjälp av ett kunnigt ombud, i första hand då om ditt försäkringsbolag kan vara behjälpliga att ta över din talan, och i andra hand att du tar hjälp av en skadeståndskunnig jurist som kan hjälpa dig med att precisera dina anspråk och bevaka din rätt. Här kan rättfallsskyddet i din hemförsäkring vara till hjälp, så oavsett hur så är det ditt försäkringsbolag du bör kontakta för mer hjälp i första hand.

Jag hoppas att det går bra och att handen läker så bra den kan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare