FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/06/2016

Beräkna bruttolön

Hej!

Mina dotter har varit anställd på ett företag i månader.

I kontraktet står att hon har 18920,-/månaden och att semesterersättningen ingår i denna lönen.

Hur räknar man ut bruttolönen innan semesterersättningen?

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en arbetsgivare ska få rätt att "baka in" semesterersättningen i lönen så måste det tydligt framgå av lönespecifikationen vad som utgör lönen och vad som utgör semesterersättningen. Enligt semesterlagen så utgör semesterersättningen minst 12 % av lönen, se 16 b och 28 §§ semesterlagen. För att beräkna bruttolönen gör man således följande: 18920/1,12 ≈ 16892,6 kr. Semesterersättningen blir då 18920 - 16892,6 = 2027,4 kr.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare