Beloppsgräns förskott på arv?

Hej Hur mycket pengar får man ge bort vid högtidsdagar, utan att det skall hamna under förskott på arv. Jag vill ha svar i antal kronor och om det skiftar beroende på hur mycket kontanta medel man har. I sådana fall finns det någon procentsats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen särskild beloppsgräns eller procentsats som avgör om en viss gåva ska anses vara förskott på arv. Jag kan tyvärr inte ge ett mer precist svar än så eftersom detta inte är lagreglerat och det mig veterligen inte finns något avgörande från Högsta domstolen som anger någon beloppsgräns.

Regeln är istället konstruerad på så sätt att gåvor av ”större värde” som ges till bröstarvingar presumeras vara förskott på arv. Presumtionen kan dock brytas genom att man i ett gåvobrev anger att gåvan inte ska anses vara förskott på arv, eller genom att givarens avsikt framgår av omständigheterna vid givandet.

Vill man vara helt säker på att en viss gåva inte ska avräknas så kan man alltså skriva ett gåvobrev där det framgår att man inte avser att gåvan ska avräknas såsom förskott på arv, oavsett hur litet/stort värde gåvan har.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare