FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/01/2018

Belastningsregistrets betydelse för jobb

Jag har ricord innan 1 år på belastningregisteret och jag har utbildning när jag anmälde på ett jabb jag de säga du kan in te Jonas så sak göra ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ber om ursäkt om jag missförstår din fråga, men jag förstår det som att du blivit eller riskerar att bli nekad ett jobb på grund av att du finns med i belastningsregistret, trots att du har utbildning för jobbet.

Arbetsgivaren kan i princip anställa vem den vill. Arbetsgivaren får däremot inte diskriminera någon som söker arbete. Att säga nej till någon på grund av att personen finns med i belastningsregistret är inte diskriminering utan ett mycket vanligt val.

Om arbetsgivaren säger nej till din ansökan om jobb på grund av belastningsregistret finns det alltså tyvärr inget du kan göra åt saken.

Hoppas du fått svar, annars får du gärna ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare