FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/08/2017

Belastningsregistret - vad registreras?

Hej,

Vad är det som registreras i belastningsregistret?

Registreras fortkörning eller olovligkörning?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vad som kommer med i belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Du kan hitta den här. Jag berättar först i allmänhet om vad som står med i registret och också när uppgifter tas bort ur registret. Längst ner i svaret berättar jag vad det innebär i ditt fall.

Vad står med?

Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som fått en påföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot. Uppgifter om förvandlingsstraff för böter, om någon gått fri från påföljd efter ett brott i vissa fall samt några andra, kontaktförbud och om någon under vissa omständigheter inte har åtalats trots att brott begåtts står också med (3 §). I vissa fall ska motsvarande uppgifter stå i det svenska belastningsregistret även om en dom eller ett beslut har meddelats av en myndighet i ett annat land ().

När tas uppgifter bort?

En uppgift i belastningsregistret ska tas bort om t. ex. en dömd person blir frikänd i en överrätt efter överklagan, om ett beslut eller föreläggande av ordningsbot har undanröjts eller i annat fall när myndigheten som beslutat om något som hamnar i registret på annat sätt upphäver beslutet. Uppgifter tas också bort när en registrerad person avlider (16 §).

Uppgifter tas också bort från registret efter en viss tidsfrist. Fängelsestraff tas som regel bort 10 år efter frigivningen, böter tas bort efter 5 år efter domen, beslutet eller föreläggandet av ordningsboten. Andra uppgifter tas bort från registret efter 10, 5, eller 3 år beroende på vad det rör sig om (17 §).

Fortkörning och olovlig körning

Fortkörning och olovlig körning är trafikbrott som vanligen leder till böter eller i vissa mycket allvarliga fall leder till fängelse. Har man förelagts att betala böter för såna trafikbrott kommer det synas i belastningsregistret i fem års tid.

Jag hoppas att detta har gett dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare