FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/12/2014

Belastningsregistret och bötesbrott

Hej! Om man har fått en ordningsbot för offentligt urinerande kommer det att stå med i belastningsregistret för enskild person som man själv begär utdrag på? Som jag förstår det så syns ordningsboten inte på utdraget som man själv begär att få ut, utan bara på ett belastningsutdrag som en arbetsgivare begär att få ut. Har jag uppfattat rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som enskild kan du i och för sig begära ut alla uppgifter ur registret; alltså även exempelvis en ordningsbot. När det gäller andra enskilda, kan de bara begära ut registerutdrag när det är särskilt föreskrivet (till exempel, som du säkert vet, när man söker jobb inom skolan eller vården).

I sådana fall där man måste enligt lag måste lämna in registerutdrag eller någon annan får hämta ut det, rör det sig ofta om ett "begränsat utdrag" där vissa uppgifter inte ingår; vad som ingår är främst allvarligare brott. Problemet är naturligtvis att vissa arbetsgivare ändå begär att få titta på hela belastningsregistret (genom att den arbetssökande själv drar ut det), vilket knappast är en ovanlighet. Tyvärr finns det inte något som hindrar detta. Det kan dock vara bra att veta att uppgifter om brott som bara föranlett penningböter gallras efter 5 år.

Det kan också poängteras att även om en potentiell arbetsgivare fick reda på att du fått böter för att ha urinerat offentligt, påverkar det väl knappast dina chanser att få de flesta jobb.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare