FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/06/2014

Belastningsregistret, gallring

Hej. Om jag har åkt fast för snatteri i 20-års åldern och fick böter,hur länge finns det då kvar i polisregistret? Om man t.ex åker fast igen för snatteri efter 8 år, syns det då fortfarande i polisregistret att man fått böter tidigare för snatteri eller har man försvunnit ur registret?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Polisregistret du tänker på kallas belastningsregister.

Gallring ur registret regleras i 17§ Lag om belastningsregister. Där framgår att gallringstiden är olika beroende av vilken påföljd du dömts till. Eftersom du dömts till böter är gallringstiden 5 år.

Det kommer alltså inte synas i belastningsregistret att du är tidigare straffad efter 8 år.

Lagen om belastningsregister hittar du här

Mvh

David IngvarssonRådgivare