FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/08/2014

Belastningsregistret, friande dom

Hej!

Jag hade blivit misstänkt för misshandel och åtalet ogillades i tingsrätt, (då fick jag även ersättning för eventuella kostnader som jag behövde lägga ut under rättsprocessen). Domen överklagades och det gick till hovrätt, hovrätten fastställde tingsrättens beslut alltså ogillades åtalet igen.

Står detta då med i mitt belastningsregister även om domen ogillades båda gångerna?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelserna om vad som registreras i belastningsregistret finns i lag 1998:620, den hittar du https://lagen.nu/1998:620

Det är endast domar som lett till påföljd som registreras och eftersom du friades så registreras inget(3 § p1).

En dom från hovrätten ersätter tingsrättens dom men eftersom hovrätten endast fastställde den tidigare domen så kommer inte heller detta registreras.

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare