FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/05/2017

Inte straffmyndig och belastningsregister

Hej. Jag är bara 14 år och har blivit tagen för snatteri 3 gånger hos polisen, den 3e gången blev igår och jag tror att jag kommer få en polisanmälan för det.

Hur kommer det bli för mig i framtiden kommer det stå i mitt brottsregister och påverka min framtid, gymnasium och så eller?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att du är under femton år är du inte straffmyndig och kan således inte bli dömd till påföljd för ditt brott, 1 kap. 6 § brottsbalken. Detta innebär att det inte heller kommer att registreras i belastningsregistret, 3 § lag om belastningsregister.

Tänk dig för i framtiden, begår du nya brott när du väl fyllt femton år kommer de nya brotten tas med i belastningsregistret, vilket avsevärt kan försvåra dina chanser att få vissa jobb.

Hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare