Belåna del i samägd fastighet

Jag och min bror äger en fastighet, 50% var. Kan jag belåna min del av fastigheten?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du äger fastigheten tillsammans med din bror så är det Samäganderättslagen som blir tillämplig. Enligt 2 § i lagen krävs samtliga ägares samtycke när man ska vidta en åtgärd som rör förvaltning av i detta fall fastigheten.

Så du kan belåna din del av fastigheten om din bror samtycker till det. Gör han inte det så kan du inte mot hans vilja belåna din del.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare