FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/02/2018

Behövs körkort när man ska hämta bilnyckeln hos polisen?

Vad är det som gäller för att hämta ut bilnyckeln hos polisen. Det verkar vara olika.

Jag har inget körkort men stod som ägare på en bil och det va inga problem att hämta nyckeln.men en kompis va tvungen att ha med sig någon med körkort för att få ut sin nyckel. Vad är det som gäller?

Mvh åsa

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Vid uthämtande av hittegods hos polisen, kräver de att man identifierar sig så att de vet att hittegodset lämnas ut till rätt person, 14 §, se https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP650_1_RPSFS2010_7.pdf

Utöver de här allmänna råden och lagen om hittegods, så finns det inte exakt föreskrivet i lag huruvida polisen har rätt, eller inte rätt, att begära uppvisande av körkort vid utlämnande av bilnycklar. Vad som står föreskrivet är att de har rätt att begära en giltig legitimation för att veta att det är rätt person som hämtar nycklarna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare