FrågaAVTALSRÄTTGåva10/01/2018

Behövs gåvobrev vid gåva av pengar?

Gåvobrev till min sambo gäller 2 miljoner skall gåvobrevet bevittnas av två personer samt undertecknas av mig och min sambo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att det handlar om gåva av pengar, detta kommer alltså att vara min utgångspunkt när jag besvarar din fråga. Eftersom pengar då är lös egendom, så blir Lag angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL) tillämplig (GåvoL 1 §).

Vad gäller vid gåva av pengar?

Det enda som krävs vid gåva av pengar, alltså lös egendom, är att pengarna måste ha kommit i mottagarens besittning för att gåvan ska anses vara fullbordad (GåvoL 2 §). Att pengarna kommit i mottagarens besittning, innebär med andra ord att mottagaren fått pengarna överlåtna till sig och fått kontroll över dem. Några formella krav existerar alltså inte vid gåva av pengar.

Något gåvobrev behövs därför inte vid gåva av pengar, gåvan blir alltså giltig så fort din sambo fått pengarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare