FrågaAVTALSRÄTTGåva28/03/2017

Behövs gåvobrev eller vittnen till gåvobrevet?

Om min mamma skriver ett dokument att hon vill ge sin dotter lägenheten (sonen har fått en jordbruks fastighet som gåva) är det giltigt? och som är bevittnat av 2 st

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att en gåva ska vara giltig krävs inga egentliga dokument. Det framgår inte av lagtext, men en gåva blir giltig så fort den överlämnats.

Att det finns ett gåvobrev kan vara bra i bevissynpunkt då gåvan blir lättare att bevisa. Skulle det vara så att någon vill ogiltigförklara gåvan (eventuellt för att få ett större arv) så gör ett gåvobrev att gåvogivarens vilja tydligt framgår och att gåvan kommer vara giltig.

Att gåvobrevet är bevittnat och underskrivit av vittnena spelar däremot mindre roll. Det skulle kunna stärka gåvobrevets äkthet om någon skulle försöka hävda att gåvobrevet inte är giltigt. Då kan de som bevittnat gåvobrevet kallas in och höras om hur gåvobrevet gjordes. Vad som måste göras då är att se om vittnena är helt opartiska.

Så att det finns ett gåvobrev och att det är bevittnat gör inte gåvan mer giltig än om det inte skulle finnas. Vad som däremot händer är att gåvan är helt klart enklare att bevisa. I ditt fall kanske det inte är någon som skulle säga att gåvan inte är giltig. Det är ganska vanligt att en mamma ger en gåva till sin dotter, även större saker. Men det kan främst få betydelse om det är en gåva utanför familjen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare