Behövs äktenskapsförord gällande egendom som tillkommit via testamente med villkor om enskild egendom?

Hej !

Jag undrar om vi skriver i vårt testamente att våra 2 döttrar skall ha våra kvarlevendskaper som enskilda egendommar efter oss. Måste då även våra döttrar som är gifta skriva något äktenskaps förord om detta?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 7 kap. 2 § 3 punkten Äktenskapsbalken framgår det att egendom som en make har mottagit genom testamente med villkoret att den skall vara enskild egendom, ska utgöra enskild egendom och inte ingå i eventuell bodelning.

Alltså behöver era döttrar inte skriva något äktenskapsförord, om ni skriver i testamentet att egendomen ska vara deras enskilda.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare