FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2017

Betala lagfartskatt efter bodelning?

Hej. Jag och min sambo har gjort slut. Vi hade en villa som vi ägde till 50% vardera. Nu har vi gjort en bodelning och jag har köpt ut henne ifrån huset och övertagit banklånen. Nu undrar jag om jag kommer att åka på att betala lagfartskatt igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort sagt så behöver inte lagfartskatt betalas igen vid bodelning. Dock behöver en expeditionsavgift betalas som motsvarar kostnaden för handläggning vid ägarbytet. Hur stor denna kostnad blir kan vara varierande. På Lantmäteriets hemsida framgår mer information och tabeller för vad som blir ditt specifika ärende.

Eftersom du köpt ut din föredetta sambo ur bostaden och inte fått den genom gåva och på så sätt övertagit banklånen utgör inte det i sig att du behöver betala lagfart igen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare