FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/09/2017

Behöver mottagaren av en pengagåva betala skatt?

Hej!

Om vi skänker 100000 :- var till våra 2 barnbarn. Får de betala skatt på detta då? Och när isåfall?

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Enligt Inkomstskattelagens 8 kap. 2§ är förvärv genom gåva skattefritt i Sverige. Det innebär att era två barnbarn inte behöver betala någon skatt alls om ni skänker pengar till dem. Detta gäller så länge gåvan verkligen kan räknas som en gåva, det vill säga så länge ni inte kräver någon typ av motprestation för de pengar som barnbarnen får.

Hoppas att ni känner att ni fått svar på er fråga! Om ni har fler frågor är ni givetvis välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare