FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/12/2017

Behöver jag närvara vid en huvudförhandling?

Hej.

Det är så att min syster har en aktiv skuld hos xxx Inkasso.

De har begärt rättegång för denna skuld och hon har blivit kallad till domstol den 17 januari 2018.

Hon såg denna kallelse idag 2017-12-16 och kan inte medverka då hon är utomlands från den 12januari-18 januari 2018.

Så hon missar rättegången med en dag. Om det ens kallas rättegång.

Men kan hon ringa in och be dom flytta fram datumet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din syster bör ringa domstolen och höra med dem om hur hon ska göra. Beroende på hur inkassbolaget lagt fram sina yrkanden kan din syster nämligen bli skyldig att betala skulden om hon inte inställer sig. Detta oavsett om hon faktiskt är skyldig att betala det belopp inkassobolaget yrkar på.

Hoppas du fått svar på din fråga. Hoppas du får en trevlig jul- och nyårsledighet.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare