FrågaAVTALSRÄTTFormkrav31/12/2017

Behöver ett skuldförhållande vara skriftligt?

Har tagit ut ett lån i mitt namn för att sedan ge pengar till någon annan. Det står klart och vilket konto pengarna gick in på osv. Betalde i två år, men nu vill hon inte betala längre, så jag har fyllt i ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och kräver pengarna av henne. Problemet är att det aldrig fanns något skrivet avtal, bara muntligt, kommer detta funka i tingsrätten eller ej? (Vet att alla mål inte går till tingsrätten, men personen i fråga kommer inte att betala samt har ej pengar att göra det) Och behöver jag en advokat till detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Avtal regleras i svensk rätt bl.a. i avtalslagen, här. Det finns inga formkrav för ett sådant avtal som ni upprättat. Därför är muntliga avtal av denna typ lika bindande som skriftliga avtal enligt svensk rätt. Svårigheterna med muntliga avtal är dock främst att kunna bevisa att ett avtal mellan er föreligger. Om det funnits ett skriftligt avtal skulle detta kunna visas för Kronofogden eller tingsrätten. Nu kommer de istället göra en samlad bedömning om avtal föreligger eller ej. Det som talar för att du har ett gott bevisläge är att personen du lånat ut pengar till har betalat dig för skulden tidigare, men nu slutat med detta. Svårigheten kan bli att bevisa att betalningen gått till just den skulden.

Om du känner dig osäker och behöver juridisk rådgivning så kan det vara klokt att skaffa ett ombud. Tänk dock på att ombud (advokater) kostar väldigt mycket pengar. Om det är så att ni hamnar i ett tvistemål i tingsrätten är det den tappande parten som bär kostnaden för motpartens rättegångskostnader. Om båda parter får bifall till hälften så kvittas kostnaderna och man får stå för sin egen del. Därför är det viktigt att undersöka om du har råd att anlita ett ombud innan du vidtar en sådan åtgärd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia NygrenRådgivare