FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/05/2017

Behöver en generalfullmakt lämnas in någonstans?

Hej min bror har fått en general fullmakt av min far.var lämnar han den?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag förstår er fråga som att ni funderar över om den generalfullmakt din bror fått behöver lämnas in någonstans för att denna ska bli giltig.

En generalfullmakt är bindande så fort den skapats. Det finns inga särskilda krav för en generalfullmakts giltighet, såsom att den måste vara skriftlig, bevittnad, ges in för registrering, kungöras eller annat. Fullmakten är oftast skriftlig då detta är bra ur bevishänseende, men detta är inget krav för att den ska vara giltig, utan den kan också vara muntlig.

Som svar på frågan så behöver alltså generalfullmakten inte lämnas in någonstans eller registreras på något sätt, utan den besitter rättslig verkan redan från att den skapats.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga,

Vänligen

Stina JanssonRådgivare