FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/12/2013

Behörighet och befogenhet i ett handelsbolag

Hej!

Jag har en vän som tillsammans med tre andra driver ett handelsbolag. "Johan" lägger fram ett förslag om att teckna avtal med ett företag, vilket godkänns av två av de andra bolagsmännen, men den siste mannen, "Stefan", avvisar förslaget.

"Johan" ingår ändå avtalet eftersom att majoriteten är med på hans förslag. "Stefan" vill nu inte känna till avtalet och menar att "Johan" har vållat bolagsmännen och bolaget skada.

Till min fråga, blir bolaget bundna av detta avtal trots att "Stefan" var emot detta? Kan "Johan" bli ersättningsskyldig?

Mvh

Lawline svarar

Hej Jana och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller frågor om handelsbolag är huvudsakligen lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (BL) tillämplig. I ett handelsbolag har var och en av de s.k. bolagsmännen enskild firmateckningsrätt, vilket framgår av BL 2 kap. 17 §. Konsekvensen av detta blir att alla bolagsmän, såvida inte annat framgår av bolagsavtal eller BL 2 kap. 31 §, har enskild rätt att företräda handelsbolaget.

I situationen du beskriver har Johan vidtagit en rättshandling utan samtliga bolagsmäns samtycke. Det huvudsakliga spörsmålet blir därmed om han i och med detta har gjort sig skyldig till ett behörighets- eller befogenhetsöverskridande, vilket får betydelse för frågan om bolagets bundenhet.

Enligt BL 2 kap 3 § 2 st. får åtgärder som är främmande för handelsbolagets ändamål endast vidtas med samtliga bolagsmäns samtycke. Att utan enhällighet vidta en sådan åtgärd innebär ett behörighetsöverskridande, vilket aldrig är bindande för handelsbolaget. Detta är inte något som framgår av lagtexten, utan har snarare etablerats i rättspraxis, exempelvis i NJA 1944 s. 633.

Om det däremot handlar om en åtgärd som ligger inom ramen för handelsbolagets ändamål är det istället fråga om ett befogenhetsöverskridande. Frågan om ett befogenhetsöverskridande innebär bundenhet för handelsbolaget beror på om tredje man (dvs. bolagets motpart i avtalsförhållandet) var i god tro om överskridandet, BL 2 kap. 18 §.

Kortfattat, är det fråga om behörighetsöverskridande av Johan är bolaget inte bundet. Om det handlar om ett befogenhetsöverskridande beror det på.

Bolagsmans eventuella skadeståndsskyldighet regleras i BL 2 kap. 14 §. Talan mot bolagsmannen kan föras av bolaget eller av annan bolagsman, exempelvis Stefan, för bolagets räkning.

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem här. I övrigt önskar jag dig ett gott nytt 2014!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare