FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/03/2014

Behörig tingsrätt

Hej! Jag undrar hur man kan förklara varför en specifik tingsrätt är behörig att pröva en tvist? Köpte ett par dyra byxor i Malmö som sen gick sönder efter några dagar, hade åkt dit från Linköping där jag bor. Affären vägrar förstå detta, så jag skickade in en stämningsansökan till tingsrätten i Malmö. Fick sedan ett föreläggande om att förklara varför dem är behöriga till detta. Hur svarar man på det?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Din fråga handlar om hur man förklarar att en viss tingsrätt är behörig att handlägga ett tvistemål. Detta regleras i rättegångsbalken.

För att ta reda om en tingsrätt är behörig att pröva detta tvistemål behöver du ange svarandens hemvist. I frågeställningen anger du att det handlar om en affär och jag utgår således från att denna är en juridisk person. När svaranden är en juridisk person anses hemvisten vara den plats där styrelsen har sitt säte och om detta inte anges är det den plats där verksamheten bedrivs. För att ta reda på styrelsens säte råder jag dig att kontakta Bolagsverket.

Tveka inte att höra av dig vid ytterligare tveksamheter.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare