FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/05/2014

Behörig firmatecknare i kommanditbolag

Hej!

Jag sitter nu med en rättsfråga på bordet. Ett kommanditbolag upprättas av två personer, en juridisk (AB Graven) och en fysisk (Kjell Blomqvist).

Kjell Blomqvist är kommanditdelägare och får således inte företräda bolaget. Utifrån detta måste det antas att AB Graven är komplementär i bolaget och får företräda bolaget. AB Gravens aktiekapital är uppdelat lika mellan styrelsemedlemmarna i AB Graven: Asp, Björk och Ceder. AB Gravens VD är David Ek.

Utifrån detta underlag, går det att utläsa vem/vilka som får teckna kommanditbolagets firma? Lagrum som styrker ert resonemang får också gärna bifogas. Jätte tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att en kommanditdelägare inte är behörig att företräda bolaget framgår av 3 kap. 7 § Lagen (1980:1102) om handelsbolag och enklabolag. Det finns dock undantag om den mot vilken rättshandlingen företogs varken insåg eller bort inse att den som företog rättshandlingen var kommanditdelägare. I 3 kap. 2 § samma lag sägs att Stiftelser eller ideella föreningar inte får vara komplemäntärer, ett aktiebolag är således en tillåten komplementär.

Ett aktiebolag kan av naturliga skäl inte agera på egen hand utan företräds av någon fysisk person, en så kallad ställföreträdare. Vem som kan företräda ett aktiebolag framgår av 8 kap. 35-37 §§ aktiebolagslagen (2005:551) (ABL).

Aktiebolagets verkställande direktör är en av de som alltid får teckna bolagets firma om det ryms inom dennes uppgifter enligt 8 kap. 29 § ABL. När du säger att aktiekapitalet är fördelat mellan olika personer antar jag att du menar att dessa äger aktierna i aktiebolaget. Att äga aktier i ett bolag medför inte att man har rätt att teckna dess firma.

Då jag förmodar att detta är någon form av skoluppgift överlåter jag åt dig att dra slutsatser av det ovan nämnda.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare