Behåller pengar sin karaktär av enskild egendom när de används för att renovera ett hus?

Hej, jag vill gärna veta hur man gör med enskild egendom som exempelvis arv som under äktenskapet har använts till att renovera gemensam bostad i syfte att höja värdet. När bostaden blivit sålt är pengarna då fortfarande enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Egendom blir enskild egendom genom att make bl.a. mottar arv med villkoret om att egendomen ska vara enskild. Även sådant som träder in istället för enskild egendom (substitut) utgör enskild egendom, t.ex. ett hus som har betalats med pengar som är enskild egendom eller betalning för ett hus som utgör enskild egendom. Se 7 kap. 2 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Detta gäller emellertid inte om det uttryckligen framgår i det testamente som gör arvet till arvingens enskilda egendom, att det som arvingen köper för sina ärvda pengar ska utgöra giftorättsgods.

Följaktligen bör den del av värdeökningen som motsvarar den del av arvet som lagts på renoveringen utgöra enskild egendom. Dock kan det bli svårt att avgöra vad som är enskild egendom om sambandet mellan den ursprungliga egendomen och substitutet inte är uppenbart. Det är nämligen av vikt att substitutet kan särskiljas från övriga tillgångar. Kan en särskiljning inte ske kan pengarna som används på en renovering förlora sin karaktär som enskild egendom. Med anledning av detta skulle jag rekommendera att inte använda pengar som utgör enskild egendom till att renovera den gemensamma bostaden.

Beträffande avkastning (ränta, intäkter m.m.) som kommer från enskild egendom, blir denna avkastning giftorättsgods, om inget annat har avtalats, se 7 kap. 2 § 2 st. äktenskapsbalken.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare