Behålla egendom efter att ett samboförhållande upphör

Hur kan jag skydda mig mina egendom inför samboskap ?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Enligt sambolagen ska sambors gemensamma bohag delas mellan dem när samboförhållandet upphör. Samboegendom är egendom som har förvärvats för gemensam användning.

Om man inte vill att samboegendomen ska fördelas om samboförhållandet upphör kan samborna ingå ett avtal som anger att bodelning ej ska ske eller, att viss egendom inte ska ingå i bodelningen.

Således kan du och din sambo ingå ett samboavtal om att bodelning ej ska ske för att skydda din egendom.

Kim ShawRådgivare