Begränsningar i testators frihet att förfoga över egendom

Min mor efterlämnade en tomt efter sig när hon dog och den tillföll då min far. Nu har han gått bort och testamenterat all sin kvarlåtenskap till mig,innebär det då att tomten är min? Mvh Staffan

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

En testators frihet att förfoga över sin egendom är behäftad med vissa begränsningar. T.ex. angående reglerna om efterlevande makes rätt enligt basbeloppsregeln (3 kap. 1§ st. 2 ÄB), sambos rätt enligt lilla basbeloppsregeln (18§ st. 2 SamboL) och bröstarvinges rätt till laglott. Din fråga är alltså beroende av om din far var omgift, i ett samboförhållande eller om du har syskon.

Om din far gift om sig kan han genom testamentet åsidosätta den nya fruns arvsrätt efter honom. Genom basbeloppsregeln har hon dock tillerkänts en rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidne maken alltid få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som hon erhöll vid bodelningen, eller som utgör hennes enskilda egendom, motsvarar 4 gånger det gällande basbeloppet, så långt kvarlåtenskapen räcker (3 kap. 1§ st. 2 ÄB). Basbeloppet 2013 är 44 500 kr. Den eventuella nya frun har alltså ett försteg att få egendom framför testamentsstagare upp till 178 000 kr. Detsamma gäller sambor men som dock endast har rätt till 2 gånger basbeloppet (18§ st. 2 SamboL).

Om du har syskon kan din far inte utan vidare testamentera all sin kvarlåtenskap till dig. Oavsett vad ett testamente säger har alla den avlidnes bröstarvingar rätt att få sin laglott. Laglotten utgör hälften av den legala arvslotten (7 kap. 1§ ÄB). Om din far och/eller mor har andra barn kan detta även få konsekvenser på ett annat sätt. När din far ärvde din mors egendom gjorde han nämligen detta med fri förfoganderätt. Den fria förfoganderätten skiljer sig från en absolut äganderätt på så sätt att din far inte har rätt att, genom testamente, bestämma över egendom som ska tillfalla din mors efterarvingar (3 kap. 2§ st. 1 ÄB). Oavsett testamentet efter din far har alltså eventuella syskon rätt till efterarv i den andelen som ärvts från er mor.

Om du däremot är det enda barnet och det inte finns någon ny make eller sambo kan testamentet förhoppningsvis gå igenom utan svårigheter och tomten torde därigenom bli din.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637) för Ärvdabalken och (https://lagen.nu/2003:376) för Sambolagen.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare