Begränsningar i testamentsrätten

Hej Jag äger ett hus till 100% sedan ca10 år. har 2 barn i tidigare förhållande, för två år sedan blev jag sambo igen, så vi har ju inte köpt huset gemensamt. Kan jag testamentera tex 50% av huset till henne och resten till barnen. Kan jag påverka så att hon "sitter i orubbat bo" så att säga? Vad är praxis, kan jag bestämma att värdet på huset till tex 800 000:- fast marknadsvärdet är 1miljon ?

Lawline svarar

Hej! Vad som utgör samboegendom har betydelse vid bodelning enligt sambolagen (2003:376, SamboL), men har mindre betydelse för testamentsrätten enligt ärvdabalken (1958:637, ÄB). Du kan naturligtvis testamentera huset till sambon och dina barn gemensamt; dessa skulle i så fall bli samägare efter din bortgång. Däremot går det inte att fysiskt dela upp fastigheten för att låta sambon och barnen få varsin del, eftersom huset utgör en enhet. Det är tyvärr inte möjligt att bestämma vad huset ska vara värt - det är marknaden som bestämmer detta.

Jag skulle vilja erinra om laglottsreglerna i 7 kap. ÄB. Av 7 kap. 1 § ÄB framgår att du som testator inte har rätt att testamentera bort mer än hälften av dina bröstarvingars (dina barns) arvslott. Med andra ord är det så att dina barn har rätt till hela arvet om inte något testamente skrivs, och du har inte rätt att testamentera bort mer än hälften av detta till någon annan, exempelvis sambon. Du får testamentera egendom till vem du vill enligt reglerna i 10 kap. ÄB.

Till sist skulle jag vilja peka på 16 § 2 st. och 18 § 1 st. SamboL. Vid en bodelning så har den sambo som bäst behöver bostaden eller bohag rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. Om en sambo avlider, gäller detta endast till förmån för den efterlevande sambon. Observera dock att detta gäller vid en bodelning, och en sådan ska ske före arvskifte.

Lars BålmanRådgivare