Begränsningar i testamentesrätten

Jag vill att min efterlevande sambo ska ärva bostadsrätten vi äger tillsammans samt annan egendom som vi genom förvärv eller genom gåvor äger tillsammans. Samtidigt vill jag att min mamma, pappa och syster ärver 50 000 kr vardera. Hur upprättar jag det i mitt testamente?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Genom ett testamente kan man förfoga över hur egendom ska fördelas vid bortgång. Testatorns förfoganderätt är dock i vissa fall begränsad, varav det tydligaste exemplet är att bröstarvinges laglott inte får inskränkas.

I ditt fall nämner du inte om du har några bröstarvingar, vilka i så fall skulle begränsa din möjlighet att förfoga. Därav tycks det inte finnas några begränsningar för hur du får förfoga över din egendom och det du behöver göra är endast att skriva ner din vilja i ett testamente.

För att ett testamente ska ha företräde framför de turordningsregler som finns i Ärvdabalken krävs det att formkraven är uppfyllda. Testamentet ska vara skriftligt och undertecknas i närvaro av två vittnen. Även vittnena ska underteckna och veta att det är ett testamente som undertecknas, men de behöver inte känna till innehållet. Ett vittne får inte vara under 15 år, ha en psykisk störning, själva vara testamentstagare eller nära anhöriga till testatorn eller testamentstagare. Om inte formkraven är uppfyllda är testamentet ogiltigt och Ärvdabalkens turordning tillämpas istället.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare