Begränsing av arv till särkullbarn genom enskild egendom via äktenskapsförord

Hej! Jag och min man är gifta, har två gemensamma vuxna barn och min man har två barn från ett tidigare äktenskap som är också vuxna . Vi äger tillsammans en villa och en sommarstuga. Är det möjligt att skriva villan på min man som enskild egendom och sommarstugan på mig som enskild egendom. Skulle det vara möjligt då att endast våra gemensamma barn kan ärva sommarstugan. Vi vill ge sommarstugan endast till våra gemensamma barn. Och vi vill inte skriva testamente eftersom särkullbarnen skulle aldrig acceptera det. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du angett medför förfarandet att göra sommarstugan till din enskilda egendom att endast era gemensamma barn kommer ärva sommarstugan. När någon av er gå bort kommer inte fastigheten ingå i den bodelning som då görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken. Avlider du först kommer sålunda fastigheten oavkortat ingå i din kvarlåtenskap, och fördelas mellan era gemensamma barn. Emellertid har era gemensamma barn inte rätt att få ut arvet efter dig förrän även din make har gått bort, eftersom kvarlåtenskapen ska tillfalla efterlevande make med fri förfoganderätt, enligt 3 kap. 1  och 2 §§ ÄB, https://lagen.nu/1958:637. Skulle din man gå bort först kommer fastigheten aldrig ingå i hans kvarlåtenskap och således heller inte fördelas mellan hans arvsberättigade. Alltså kommer din mans särkullbarn aldrig ärva sommarstugan, oavsett av vem av er som avlider först, om ni gör den till din enskilda egendom.

Ni gör sommarstugan till din enskilda egendom genom att upprätta ett äktenskapsförord där ni anger att den ska vara din enskilda egendom. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket. (Se 7 kap. 3 § ÄktB, https://lagen.nu/1987:230.)

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare