Begränsad skattskyldighet vid delavyttring av fastighet

Hej Jag och min bror har ett hus tillsammans som vi fick fran var foraldrar som nu ar doda.Nu vill min bror kopa ut min andel.Jag ar sedan manga ar bosatt i utomlands och har ingen inkomst I sverige.Behover jag betala skatt nar min bror koper min andel av huset?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga. Det finns två typer av skattskyldigheter i Sverige; obegränsad och begränsad. För att vara obegränsat skattskyldig i Sverige ska du antingen vara bosatt här, stadigvarande vistas här i riket eller ha väsentlig anknytning hit, se 3:3 IL. Eftersom du troligtvis inte är något av dessa med hänsyn till de uppgifter du har lämnat kan vi utesluta att du har den här typen av skattskyldighet. Att vara begränsat skattskyldig innebär att man skattar precis som vanligt (som en obegränsat skattskyldig person) i Sverige, men enbart för en viss inkomst och enbart under den förutsättningen att inkomsten är beskattningsbar i Sverige.

3:18 IL, https://lagen.nu/1999:1229#K3P18S1 , talar på ett uttömmande sätt om för oss vilka inkomster som är beskattningsbara i Sverige för begränsat skattskyldiga. Enligt dess 11 p. framgår att den kapitalvinst som uppbringas på grund av en avyttring av en fastighet i Sverige ska beskattas här. Det innebär att du är skattskyldig för den vinst du gör på försäljningen av fastigheten här i landet. Beräkningen av vinsten framgår av 45 kap IL.

Eftersom en begränsat skattskyldig person i Sverige även har stark anknytning till ett annat land finns det en risk att man blir skattskyldig för samma inkomst i två länder. Detta undviks ofta genom skatteavtal länderna mellan. Med de länder Sverige har dubbelbeskattningsavtal finns en klausul om att det land där fastigheten är belägen har beskattningsrätten. På så sätt bör du inte bli beskattad även i det land där du nu bor, under förutsättning att landet har avtal med Sverige.

Beatrice RohdinRådgivare