Begränsa särkullbarns arv

Hej, Har läst på er sida att det inte går att göra särkullbarn arvslösa genom att den biologiska föräldern testamenterar bort allt på sin nya fru eller make, utan att särkullbarnet alltid har rätt till sin arvslott. Men om det även finns ett äktenskapsförord eller en bodelning där alla tillgångar genom gåva är överlåten på den nya frun eller maken då innebär det ju i praktiken att det inte finns någonting kvar i dödsboet vid en bouppteckning. Med andra ord så kan ett särkullbarn göras arvslöst. Eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel ska den avlidnes barn ärva lika stor del var (arvslott), se 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637. Efterlevande make ärver den del av kvarlåtenskapen som skulle ha tillfallit deras gemensamma barn och barnen får istället rätt till efterarv när mamman avlider. Särkullbarnen har däremot rätt att få ut sitt arv direkt, se 3 kap. 1 § ÄB. Genom att upprätta ett testamente kan en förälder ändra denna fördelning och exempelvis gynna vissa barn framför andra. Emellertid har barn alltid rätt att få ut sin laglott, som är hälften av arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB.

Så genom testamente kan en förälder inte göra ett särkullbarn arvlöst, utan kan enbart begränsa särkullbarnets arv till laglotten. Däremot finns möjligheten att göra egendom till ena makens (den som inte är förälder till särkullbarnet) enskilda egendom och därigenom kommer enbart de gemensamma barnen ärva egendomen. Detta eftersom inte enskild egendom, utan enbart giftorättsgods, ingår i bodelningen som görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken, se 10 kap. 1 § ÄB.

Exempel:
P och M är gifta och har två gemensamma barn. P har ett särkullbarn. M och P vill inte att särkullbarnet ska ärva deras sommarstuga, utan enbart de gemensamma barnen ska ärva sommarstugan. P och M har gjort sommarstugan till M:s enskilda egendom genom ett äktenskapsförord. När någon av makarna går bort kommer inte fastigheten ingå i den bodelning som då görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken. Avlider M först kommer sålunda fastigheten oavkortat ingå i M:s kvarlåtenskap, och fördelas mellan M och P:s gemensamma barn. Emellertid har M och P:s gemensamma barn inte rätt att få ut arvet efter M förrän även P har gått bort, eftersom kvarlåtenskapen ska tillfalla efterlevande make med fri förfoganderätt, enligt 3 kap. 1 och 2 §§ ÄB. Skulle P gå bort först kommer fastigheten aldrig ingå i hans kvarlåtenskap och således heller inte fördelas mellan hans arvsberättigade. Alltså kommer P:s särkullbarn aldrig ärva sommarstugan, oavsett vem som avlider först av M och P, om de gör den till sin enskilda egendom.

Man gör egendom till enskilda egendom genom att upprätta ett äktenskapsförord där man anger att den ska vara ena makens enskilda egendom. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket. (Se 7 kap. 3 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230 ).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare