Begränsa bröstarvinges arvslott genom gåvor och testamente

Min bror har tagit avstånd ifrån mina föräldrar och vår familj, och de vill nu skriva testamente så han ärver så lite som möjligt (eftersom det inte går att göra honom arvslös). De tillgångar som finns är bl a hus, sommarstuga, bil, aktier. Hur går de tillväga för att skriva testamente? Bör de vara så specifika att de även tar upp möbler, porslin etc? Kan de skänka bort delar av arvet medan de lever för att han ska få så lite som möjligt när det ska delas (mellan honom och mig)?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då frågan handlar om arv och testamente blir bestämmelserna i Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) tillämpliga.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB är den avlidnes barn, dvs. bröstarvingar, som i först hand ska ärva den avlidnes kvarlåtenskap. Arvet ska delas lika mellan dessa bröstarvingar. Det är möjligt att inskränka en bröstarvinges rätt till arv genom testamente. Dock har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott enligt 7 kap. 1 § ÄB och denna går alltid före ett testamente. Laglotten är häften av den arvslott som bröstarvingen hade fått om inget testamente som begränsar bröstarvingens arv hade upprättats. Det man genom ett testamente begränsar är din brors rätt till att få ut hela sin arvslott men han har fortfarande rätt till hälften av vad han skulle ha fått om något testamente inte hade upprättats, alltså laglotten. Detta kan han få under förutsättning att han påkallar jämkning av testamentet inom 6 månader enligt 7 kap. 3 § ÄB.

Det går givetvis att skänka bort egendom för att minska sin kvarlåtenskap men de gåvor som givits till de övriga bröstarvingarna under arvlåtarens livstid kan bli föremål för avräkning på dessa mottagande arvingars arvslott och gåvorna ska i så fall återbäras enligt 7 kap. 4 § ÄB.

Detta svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning och jag rekommenderar att du kontaktar vår samarbetspartner Familjens jurist för vidare rådgivning i frågan.

Nicole CaiRådgivare