Begått hemfridsbrott?

Hej!

Jag hade ringt och felanmält min spis i lägenhet till hyresvärden och sagt med stora bokstäver att INGEN får gå ut i min lägenhet utan att ringa mig.

Då sambon var hemma ensam så gick ändå servicepersonalen in i lägenheten med nyckel!

Och när jag ringer de och klagar så säger de, vi ber om ursäkt vi har skrivit i rapporten att han ska ringa men tydligen har han missat.

Tycker att det är kränkande och enligt paragraf 5 hemfridsbrott så intränger han sig olovligt i min bostad. Och när han gick in i lägenheten så skrek sambon att han ska ut och det gjorde han.

Kan jag anmäla han för hemfridsbrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kan inte ge ett exakt svar på din fråga då det är upp till åklagaren att vid en eventuell rättegång föra fram bevisning av omständigheterna i fallet.

Det jag kan göra är att redogöra för vad som är gällande rätt.

Inom straffrätten ska en gärning, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen, se 1 kapitlet 2 § brottsbalken (BrB). Enligt 4 kapitlet 6 § BrB ska den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad dömas för hemfridsbrott.

För att servicepersonalen i detta fall ska kunna dömas krävs det alltså att han har uppsåt till att olovligen tränga sig in i din bostad. Av de omständigheter du har givit mig framstår det som att så inte är fallet, då han har missat att tagit del av rapporten. Troligtvis kan han alltså inte dömas för hemfridsbrott.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare