Begäran om ensam vårdnad

Hej jag är en mamma som har två barn på 6 och 8 år. Jag är sedan 1,5år tillbaka separerad från deras pappa. När han och jag bodde ihop så kunde han vara väldigt våldsam psykiskt och fysiskt mot både mig och barnen. Inget av detta finns registrerat hos polisen då jag aldrig vågat anmäla. Sedan vi separerade har det varit relativt lugnt vi har haft barnen lika mkt han två veckor sen jag två veckor. Men nu sedan två månader tillbaka har han träffat en tjej och nu beter han sig väldigt konstigt. Han flyttade plötsligt in hos den nya tjejen och hennes tre barn utan att nämna det för sina egna barn innan. Så antar att det kom som en chock för dom. Sen vägrar han prata med mig om barnen. Våran son som är äldst mår dåligt har haft kontakt med råd och stöd och där kunde dom inte hjälpa honom för att han va för dålig. Dom hänvisade till BUP. Som ja nu kontaktat. Pappan vill inte förstå att han mår dåligt och att han behöver en fast punkt i sitt liv. Han bråkar även om veckorna att det nu ska vara varannan vecka med barnen eftersom den nya tjejen har sina barn så. Jag har försökt förklara för honom att barnen tycker att det fungerar som det är och att dom trivs så. Men han vägrar lyssna. Jag tycker att han inte ser till barnens bästa och vill nu söka om egen vårdnad för att barnen ska få det så bra som möjligt. Men undrar då hur stor är chansen att jag vinner? Och finns det en risk att han får vårdnaden Jag är orolig för mina barns hälsa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Först och främst så är utgångspunkten att beslutet ska vara i enlighet med era barns bästa, 6:2a FB. Att barnet har nära och god kontakt med båda föräldrarna anses bland annat vara barnets bästa.

Det är domstolen som avgör om vårdnaden ska ändras till ensam vårdnad och domstolen då ta särskild hänsyn till din och barnets pappas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnen, 6:5 FB.

Praxis säger att det som princip är barnets bästa att den förälder som utsätter barnen eller andra föräldern för våld inte ska ha en del i vårdnaden. Du skriver att det varit lugnt med sådant beteende hos barnets pappa sen ni separerade. Är det så att det pågår eller det finns anledning att tro att det ska påbörjas igen är detta något som skulle kunna göra att du får vårdnaden eftersom barnets pappa i så fall kan vara att ses som olämplig vårdnadshavare.

Utöver detta så ser man som sagt till eran förmåga att samarbeta som vårdnadshavare. För att samarbetsproblem ska leda till ensam vårdnad så krävs det att konflikten mellan er båda är så djupt rotad samt att den framstår som omöjligt att lösa. Med andra ord krävs det ganska stora samarbetssvårigheter för att domstolen skall dela på vårdnaden på grund av det. Det beror på att man som utgångspunkt anser att en gemensam vårdnad lättare kan tillgodose barnets bästa.

Är det så att domstolen finner att vårdnaden bör förbli gemensam så kan ni gå till kommunen för att få samarbetssamtal och de kan då hjälpa er komma överens om ett avtal där ni bestämmer hur era barns boende ska se ut, 5:5 SoL och 6:14a FB.

Jag hoppas att detta hjälpte trots att det är svårt att ge ett direkt svar. Men, viktigt att komma ihåg är att domstolen har och tar ett stort ansvar just i tvister om vårdnad. De ska göra en individuell bedömning i varje sådant här fall där de då ska besluta i enlighet med era barns bästa.

Lycka till!

Louise MalmbergRådgivare