Begäran om oberoende boutredningsman

Hej,

Vi ska ha bouppteckning efter vår pappa. Vår mamma lever. Min brors är företagare och hans revisor ska göra bouppteckningen. Jag tycker inte att detta är rätt. Måste jag acceptera detta eller kan jag ställa krav på att det ska vara en oberoende bodelningsman?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är dödsbodelägarna som ska förvalta boet och vara eniga om det som sker med dödsboet. Vilka som är dödsbodelägare framgår av 18 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB): efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare. I ert fall är det enbart er mamma som är dödsbodelägare, eftersom du och din bror är efterarvingar och inte får ut något arv förrän även er mor har avlidit, se 3 kap. 1 § ÄB. Således är det din mamma som ensam har bestämmanderätt över förvaltningen, och inte du och din bror.

Din mamma kan som dödsbodelägare begära att tingsrätten förordnar en oberoende boutredningsman, se 19 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637). En boutredningsman ät automatiskt bodelningsförrättare, se 17 kap. 1 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Det är värt att notera att boutredningsmannen har rätt till skälig ersättning, vilket ska betalas av dödsboet. Emellertid om det inte finns några medel i dödsboet att betala boutredningsmannen med kan den som ansöker om boutredningsman bli ensamt betalningsansvarig, se 19 kap. 19 § 2 st. ÄB. Även ansökan hos tingsrätten om boutredningsman är avgiftsbelagd med 900 kr.

Emellertid brukar boutredningsman främst begäras hos tingsrätten då det finns flera boutredningsmän som är oeniga. I ert fall är som sagt enbart din mamma dödsbodelägare och har ensam bestämmanderätt över dödsboet och kan därmed ensam besluta om vem som ska upprätta bouppteckning.

Nämnvärt är att Högsta domstolen i NJA 2002 s. 428 (https://lagen.nu/dom/nja/2002s428) tryckte på intresset av att boutredningsmannen så långt som möjligt ska omfattas av förtroendet från samtliga dödsbodelägare, och att det talar för att boutredningen ska handhas av en person som intar en helt fristående ställning till intressenterna, dvs. dödsbodelägarna.

Värt att notera är även att du och din bror som efterarvingar ska kallas till bouppteckningen trots att ni inte är dödsbodelägare. Detta för att ni ska kunna få insyn i ert arv som ni kommer erhålla efter att er mor har avlidit. Se 20 kap. 2 § ÄB.

Jag skulle råda dig att förklara din oro för din mor samtidigt som du upplyser henne om rättsläget ovan.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare