Begäran av förundersökningsmaterial inklusive förhör

Hej,

Jag undrar om jag som målsägande, i ett ärende som redan är dömt och klart, kan få ut allt förundersökningsmaterial, inklusive den misstänktes förhör?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar, Tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap. 1 §. Den förundersökning som ligger till grund för åtalet sammanställs i ett förundersökningsprotokoll och är i regel en allmän handling TF 2 kap. 7 §. Förundersökningen omfattas dock av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslag (OSL) 35 kap. 1 § fram till dess att åtal har väckts OSL 35 kap. 7 §. Efter att åtal väckts är förundersökningen alltså offentlig och kan begäras ut av vem som helst.

Observera att allmänna handlingar kan beläggas med sekretess om det anses vara påkallat med hänsyn till vissa skyddsintressen. Ett skyddsintresse är t.ex. att förebygga eller beivra brott.

Med Vänlig Hälsning

Kiran SinghRådgivare