FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/02/2018

Begäran av faderskapstest

Kan man som vuxen "tvinga" en annan vuxen att göra ett faderskapstest.?

Jag är 40 år och han 75, ingen av oss tror han är min pappa men han vill inte göra test.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Talan om fastställande av faderskap får väckas av barnet, FB 3 kap. 5 §. Enligt FB 3 kap. 9 § ska rätten "se till att frågan om faderskap till barnet blir tillbörligen utredd".

I utredningen som rätten gör kan det ingå så ett så kallat faderskapstest. Enligt 1 § Lag om blodundersökning vid utredning av faderskap stadgas det att rätten kan förordna om blodundersökning eller annan undersökning rörande ärftliga egenskaper i mål om fastställande av faderskap. Detta förordnande sker på yrkande av en part i målet, dvs. av dig som barn om du väcker talan. Enligt 2 § och 2a § lagen om blodundersökning vid utredning av faderskap kan rätten förelägga fadern att vid vite genomgå sådan undersökning och om det inte hjälper förelägga biträde av polismyndighet för att undersökningen ska komma till stånd.

Svaret på din fråga blir alltså att du kan "tvinga" fram ett faderskapstest genom att väcka talan i domstol där du förordnar att en blodundersökning (sk. faderskapstest) ska ske. Då måste mannen gör testet för att undvika att betala eventuellt förelagt vite.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare