FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2016

Begära ut underhållsbidrag retroaktivt

Hej jo det är så här . Fick en son i november och nu håller socialen på att försöka få tag på pappan för ett faderskaps test . Vi är alltså inte tillsammans. När han gjort testet och faderskapet är fast ställt .kan jag då kräva underhåll retroaktivt sen han föddes mvh X

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsbidrag kan betalas ut retroaktivt för maximalt en treårsperiod, 7:8 föräldrabalken. Föräldrarna kan komma överens om att underhållsbidrag för en längre period kan betalas ut. Du har alltså rätt att få ut underhållsbidrag retroaktivt för dessa månader som du inte fått underhållsbidrag. För att få ut detta underhållsbidrag ska du komma överens med barnets fader genom avtal. Om han motsäger sig detta kan du också stämma honom i domstol så får domstolen döma ut underhållsbidrag.

Det korta svaret på frågan är alltså att ja, du kan kräva ut underhållsbidrag retroaktivt.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har fortsatta funderingar eller andra frågor är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare