Begära ut handlingar genom partsinsyn

Hej ! Jag undrar om jag har rätt att begära ut mitt ärende på försäkringskasssan ? Jag vill kunna kontrollera vad som skrivits av handläggaren i ärendet , står inför ett nekande av sjukpenning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Du har rätt att begära ut alla handlingar i ditt ärende som du är part i hos Försäkringskassan. Det här betyder att du har rätt att begära ut allt som har antecknats och skrivits in i ärendet av en handläggare. Försäkringskassans verksamhet styrs av reglerna om sekretess. Men sekretess gäller inte mot en person som ärendet berör. Så du har partsinsyn och får därför ta del av alla handlingar i ditt ärende. Du behöver bara kontakta Försäkringskassan, identifiera dig och sedan säga att du vill ta del av alla handlingar i ditt ärende.

Förvaltningslagen 16 §: En sökande, klagande eller annan part har rätt att ta del av det som har tillförts ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot någon enskild. Rätten att ta del av uppgifter gäller med de begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare