Begära ut efterarv

Har vi "rätt" att kräva ut våra arv?

I slutet av 80-talet dog vår pappa strax efter att den nya lagen om vi barn får vänta på arvet tills båda våra föräldrar gått bort. Vi syskon har därför ej ärvt vår pappa. Vår mamma gifter om sig, inga gemensamma barn. För ett par år sedan dör även hon. I sitt testamente, som vi skrivet på, står det att vi barn inte får ut något arv förrän hennes man säljer deras bostad. Då arvet efter vår pappa finns i bostaden, vår mamma köpt den efter att ha sålt vårt barndomshem så har vi inte fått ut något arv efter varken vår mamma eller pappa.

Med hjälp av en jurist har det skrivets ett skuldbrev där det tydligt står hur mycket vi ska få ut vid försäljning av bostaden. Vår fråga är: Kan vi på något sätt tvinga fram en försäljning eller måste vi vänta hur länge som helst för att få ut våra arv?

/Två som var snälla och chockade när de skrev på testamente/skuldbrev

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en bröstarvinge till den först avlidna maken avstår sitt arv till förmån för den efterlevande maken, har bröstarvingen i stället rätt att ta del i dennes bo enligt bestämmelserna i ärvdabalken 3 kap 9 §.

Ett efterarv är en kvotdelsrätt i en framtida förmögenhet, som antingen kan minska eller öka i med den efterlevandes förfoganderätt. Det är därför viktigt att tänka på detta när man avstår sitt arv till förmån för annan. Dessutom har man godtagit att vänta på sitt arv till efter att den efterlevandes tid är över. Det finns ingen ångerrätt efter ett sådant beslut och det bör därför starkt övervägas.

Däremot hindrar inte lagen att ni sinsemellan kommer överens om att få ut hela eller delar av det arv som finns kvar efter era föräldrar.

Hoppas du fått vägledning i din fråga.

Jennie NilssonRådgivare