FrågaÖVRIGTPUL/GDPR05/12/2014

Begära personuppgifter

Hej! Jag vet inte om ni svarar på detta via mail. Men jag var med i en grupp på Facebook som skulle varit en stödgrupp för människor med psykisk ohälsa. Nu är det så att administratörerna kräver att alla medlemmar i gruppen ska maila sin adress, telefonnummer, riktiga namn, telefonnummer till anhöriga m.m. Även dom som lever med skyddad identitet. Annars får man gå ur gruppen. Jag vill bara veta om detta är lagligt av privatpersoner att kräva sådana uppgifter eller kan man polisanmäla sånt?

Med vänlig hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så har gruppen startats av privatpersoner och finns tillgänglig på en kommersiell aktörs hemsida (Facebook).
Det finns ingen ovillkorlig rätt att vara med i en sådan grupp, och inte heller någon skyldighet. Medlemmarna kan välja att vara med i gruppen och måste då underkasta sig de villkor som gruppen har ställt upp. Om en individ inte går med på villkoren kan denne helt enkelt välja att inte vara med längre. Det är inte otillåtet att be individer att på frivillig väg dela med sig av de uppgifter som du nämner och jag har svårt att se att en polisanmälan skulle leda till någon utredning av detta.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare