Begär laglott - får mer senare?

A och B är gifta utan gemensamma barn och äger lika mycket. Har dock varsit särkullsbarn C och D. Skrivit testamenten om önskan att få sitta i orubbat bo. C önskar dock få ut sin laglott vid A bortgång. När sedan B går bort har C ytterligare del av A tidigare tillgångar eller har allt redan delats ut och D erhåller allt nu? Tacksam för svar då det råder olika meningar hos flera.

Lawline svarar

Hej!

Vilket svaret blir beror på vad som står i testamente. Det går att skriva att bröstarvinge som begär ut sin laglott vid första makens dödsfall inte ska få mer vid andra makens dödsfall, men om det inte står så får bröstarvingen ut andra hälften av sin arvslott vid andra makens dödsfall. Så om det till exempel endast står att makarna ska ärva varandra med fri förfoganderätt ("orubbat bo" finns inte längre i svensk rätt, istället ärver man med fri förfoganderätt vilket påminner om att sitta i orubbat bo) och ett särkullbarn begär ut sin laglott så kommer särkullbarnet få ut ytterligare arv vid andra makens död, då laglotten endast motsvarar halva arvslotten, 7:1 ärvdabalken, varför den andra halvan av särkullbarnets arv fortfarande kvarstår.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare