FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/09/2014

Befintligt skick

Hej! Jag köpte en bil av en privatperson för knappt två veckor sedan. I annonsen stod det att den var utrustad med en parkeringsvärmare vilket gjorde att jag bestämde mig för att titta på bilen. Väl där bad jag säljaren demonstrera parkeringsvärmaren, varpå den inte startade. Han sa att den inte startade pga. att vi kört bilen och motorn redan var varm, men försäkrade mig om att det var fullt normalt och att det inte var något fel på värmaren. Jag köpte bilen och när jag sedan någon dag senare ska använda mig av parkeringsvärmaren när bilen var kall, så fungerade den inte. Trots att bilen stått över natten och det var nollgradigt ute.

Har säljaren något ansvar i detta? Han påstår att den alltid har fungerat i hans ägo. Han skrev även i köpekontraktet, "säljes i befintligt skick". Men jag vill påstå att jag inte fick vad jag betalade för, alltså en bil med en fullt fungerande parkeringsvärmare.

Jag betalade drygt 100 000kr för bilen.

Lawline svarar

Hej,

Du har rätt i att säljaren inte är fri från allt ansvar bara för att någonting säljs "i befintligt skick". Av vad du skriver framgår det att säljaren hade berättat för dig att parkeringsvärmaren fungerade, även om han i och för sig sade att den inte gör det i vissa situationer (när bilen nyss har kört). Situationen regleras i 19 § Köplagen (https://lagen.nu/1990:931). Paragrafen innebär bland annat att även om säljaren har sålt varan "i befintligt skick", måste den ha de egenskaper som den påståtts ha innan köpet så länge uppgifterna kan antas ha inverkat på köpet. Eftersom du själv anser att det var en viktig faktor i köpet, samt frågade säljaren om parkeringsvärmaren och till och med bad honom demonstrera funktionen, bör detta krav vara uppfyllt. 20 § Köplagen innebär att du inte som fel får åberopa vad du "måste antas ha känt till vid köpet", men eftersom du har bett säljaren demonstrera funktionen och fått en förklaring till varför det inte gick vid det tillfället borde denna paragraf inte vara ett hinder.

Det kan för övrigt diskuteras om "varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta", vilket även det regleras i 19 § Köplagen, men det är en svår bedömningsfråga där mer fakta skulle krävas.

Det är naturligtvis en bevisfråga om säljarens påstående om att värmen alltid har fungerat innan du köpte bilen stämmer. Säljaren ansvarar i princip bara för de fel som förelåg då varan överlämnades. Om det bara har gått två veckor verkar det dock osannolikt att felet skulle ha uppstått efter att du köpte bilen.

Sammanfattningsvis ansvarar alltså säljaren för den trasiga parkeringsvärmaren om den var sönder redan vid köpet. Han antagligen inte bli fri från ansvaret bara för att du köpte bilen i befintligt skick; han har ju påstått att parkeringsvärmaren fungerade.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare