Bedrägerifall

Hej Lawline! Jag blev lurad av en på blocket.se. Han skickade ett mail, uppgav sig för att vara en del av deras "blocketpaketet" tjänst efter det att vi bestämt oss för att göra en affär. Han mailade alltså mig från en adress kallad "Svara.Inte@blocket.se" och använde deras logotyp osv. Jag förde över 4000:- till ett konto jag trodde tillhörde blocket, som i verkliga fallet tillhörde honom. Han gav mig även en annan persons information i mailet (antar jag). Vad kan jag göra nu? Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar och gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Detta låter som ett bedrägerifall. Mitt råd är att du polisanmäler händelsen. Om polisen inleder en förundersökning och lyckas få tag i gärningsmannen kan åklagaren väcka åtal. I detta fall har du möjlighet att föra talan om enskilt anspråk.

Vänligen,

Rådgivare