Bedrägeri vid byte av prislappar

Hejsan! Jag har en fråga angående bedrägeri, vilket jag personligen tror ligger i just den kategorin. I en typ av secondhand butik som har rea pga flyttning. De har klisterlappar på deras varor, både skor och klädesplagg. Realapparna är röda, resterande är vita. Exempel; En tröja kostar 20:-. Hen byter lapp till en 10:- lapp.

Exempel 2; Ett par skor kostar 90:- och hen byter ut lappen till en 25:- lapp. Är något av dessa två exempel på något brottsligt? Isåfall, hur ska man ta sig till väga för att rena sitt sinne ifrån det? Detta sker också utan att kassörskorna "misstänker" något, utan allt de säger är att "den här varan borde inte vara reamärkt", utan de litar på mig och tror att det bara har blivit klantigt gjort av någon. Med vänlig hälsning, Matilda

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

För att bedrägeri ska anses föreligga krävs att ett vilseledande har skett som förmår någon till handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i dess ställe. 9 kap. 1§ brottsbalken. I de fall du återger har du således genom att byta lapparna vilselett butiksbiträdet om priset, vilket inneburit vinning för dig (betala mindre) och skada för affären (förlorad försäljningsinkomst), det utgör således bedrägeri. I detta fall rör det sig förmodligen om ringa brott då värdet inte är särskilt högt. 9 kap. 2§ brottsbalken.

Mitt råd till dig är att du kontaktar butiken i fråga och uppger situationen och anger att du är villig att göra rätt för dig genom att betala det riktiga priset. Med tanke på det låga värdet är det inte troligt att butiken finner det ändamålsenligt att ange dig till åtal, förmodligen så kommer de uppskatta din nyvunna ärlighet.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare