Bedrägeri - uppge sig för att vara en känd person och få gratis produkter

Hej! Om jag är en stor bloggare och någon har låtsas vara jag i ett mejl och då fått någon gratis produkt av ett företag då de trott att det varit jag, är det olagligt eller är det företagets ansvar att se till att det kommer till rätt person? Det var aldrig något avtal som skrevs på eller liknande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det du beskriver är ett slags bedrägeri. Personen har uppgett sig för att vara du, alltså vilselett företaget, för att få gratis produkter vilket innebär vinning för personen och skada för företaget, bedrägeri regleras i 9 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1). Personen har fått gratis produkter och företaget har förlorat produkter utan att få någonting tillbaka. Troligtvis hade företaget inte skickat produkterna om de visste att det var någon som falskeligen uppgav sig för att vara en storbloggare, eftersom de genom bloggar till exempel kan få reklam om sina produkter.

Var personen trovärdig och företaget faktiskt trodde att det var en bloggare som kontaktade dem är det inte upp till företaget att "skicka rätt". Det personen har gjort är som sagt ett brott. Vidare har företaget troligtvis lidit en ren förmögenhetsskada genom brottet, de har ju inte blivit betalda för produkterna som skickades, vilket gör att företaget kan rikta ett skadeståndsanspråk mot personen som begick bedrägeriet, se 2 kap. 2 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K2P2S1).

Sammanfattningsvis är alltså handlingen ett brott och ansvaret ligger på personen som har utfört handlingen, inte företaget.

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare