Bedrägeri - polisanmälan

hej jag har råkat ut för ett bedrägeri totalt blev jag av med 23350kr kan man få tillbaka pengarna på något sätt

jag la ut en annons på Facebook att jag vill köpa en speedfight 2 moped i fint skick jag fick sms från

från en kille som sa att han har en moped i fint skick. vi skickade flera sms fram och tillbaka vi diskuterade pris hur vi ska få mopeden till skara där jag bor jag betalade moped och frakt i förskott på vägen hit fick han problem med sin lastbil punktering stoppad av polisen så jag fick lägga ut pengar för bränsle hotell med mera

jag har kvitton på att jag fört över pengar till 2 konton jag har gjort en anmällan hos polisen

kan polisen hjälpa mig att få till baka pengarna eller måste jag skaffa advokat

jag har namn på killen sms kontonummer epost har försökt ringa honom men han svarar inte

Med vänlig hälsning mattias

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det som händer efter att du gjort din polisanmälan är att polisen gör en brottsutredning. I brottsutredningen undersöks all bevisning som du överlämnat till polisen. T.ex. kontonummer, sms och epost.

Om det finns tillräckligt med bevisning och material för att kunna åtala en person kommer åklagaren att inleda en brottsutredning som i sin tur leder till en rättegång.

Om åklagaren finner att utredningen ger stöd för att väcka åtal kommer åklagaren vara den som för din talan i domstolen. Det finns dock möjlighet att anlita ett målsägandebiträde som för en skadeståndstalan om man önskar föra skadeståndstalan i samband med bedrägeriåtalet.

Om domstolen finner att den åtalade personen förfarit bedrägligt kan han/hon åläggas att betala tillbaka dina pengar.

Det finns mer information på polisens hemsida gällande vad som händer efter en polisanmälan.

Sedja Abed AliRådgivare