Bedrägeri m.m.

Om någon säljer föremål på nätet som inte är hennes eget, använder annans foto på föremålet och ger sken att man har föremålet i sitt eget hem, är detta brottsligt eller vad kan man kalla det?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Den beskrivna gärningen kan mycket väl utgöra brott. Exakt vilket brott (om något) som kommer ifråga beror på de närmre omständigheterna, så som om föremålet är frånhänt annan och i så fall på vilket sätt, om agerandet lett till att någon faktiskt köpt föremålet utan att så att säga få det och därigenom lider (ekonomisk) skada m.m. Det scenario som du beskriver tycks närmast innebär att någon tagit foto på annans föremål, därefter lagt ut fotot på nätet och sedan sålt det utan att någonsin ha innehaft det. Förutsatt att någon köpt föremålet, blir bedrägeribestämmelsen i BrB 9:1 tillämplig. Annars kan försöksansvar komma ifråga, återigen beroende på de närmre omständigheterna.

Återkom gärna med de närmre omständigheterna kring vad som hänt samt föremålets värde så kan jag ge dig ett mer säkert svar utan spekulationer.

Lawline RådgivareRådgivare